Pećinski ljudi su bolje crtali životinje nego umjetnici danas

Altamira,_bison

Pećinski čovjek u popularnoj kulturi je Fred Kremenko: neinteligentan, tupav, glupav 🙂

Ako je ovo vaš dojam o pretpovijesnim ljudima, studija objavljena u PLoS ONE istraživača sa Sveučilišta Eotvos u Budimpešti, bi vas mogla iznenaditi. Analizirajući bezbroj primjera pećinske umjetnosti iz mjesta poput Lascaux, skupina na čelu s Gabor Horvath je ustvrdila da su pretpovijesni umjetnici zapravo bolje tj preciznije prikazivali način hodanja četveronožnih životinja od umjetnika iz 19. i 20. stoljeća. 

Stvar je u načinu gledanja na životinje, oni su ih doživljavali kao plijen. Za pretpovijesne ljude, “promatranje životinja nije bio samo hobi, nego i pitanje opstanka,” kažu autori studije. “U usporedbi sa umjetnicima danas, kreatori tih pećinskih slika i rezbarija su bili izravno povezani sa prirodom, te imali mogućnost boljeg promatranja”

As Picasso said:

“We all know that Art is not truth. Art is a lie that makes us realize truth at least the truth that is given us to understand. The artist must know the manner whereby to convince others of the truthfulness of his lies.”


Altamira (Španjolski za ‘pogled u vis’) je diluvijalna špilja u Španjolskoj poznata po Paleolitskim slikama i crtežima na zidovima koji prikazuju divlje sisare i ljudske ruke. Nalazi se kraj grada Santillana del Mar u pokrajini Santander. Špilja sa slikama proglašena je 1985. god. UNESCOvom Svjetskom baštinom.

Mnogi umjetnici su posjetili Altamiru, a nakon svog posjeta Picasso je navodno izrekao: “poslije Altamire, sve je dekadencija” no ne postoji nikakva dokumentacija o njegovom posjetu Altamiri.

1024px-Reproduction_cave_of_Altamira_02

Ranjeni bizon, jedna od najpoznatijih slika iz Altamire na kojoj se jasno vidi kako je umjetnik iskoristio prirodne pukotine stijene da oblikuje likove.

Neke slikarije su postale popularan dio španjolske kulture. Logo koji koristi autonomna pokrajina Cantabria za promicanje turizma regije je baziran na bizonu iz Altamire. Bisonte (Španjolski za ‘Bizon’), španjolska marka cigareta se također koristila paleolitskim figurama bizona za svoj logo.

AltamiraBison

Altamira Cave Tour

Lascaux (Dordogne) je špilja s paleolitskim zidnim slikama (“Sikstinska kapela prapovijesnog doba”) otkrivena slučajno 1940. nedaleko od Montignaca u Francuskoj. Zapravo, četiri dječaka su u potrazi za izgubljenim psom pronašli glavnu veliku špilju s crtežima životinja na zidovima.

Lascaux_painting

Slikarije na zidovima špilje Lascaux, oko 12ooo pr. Kr.

Na stijenama i stropovima špilje nalaze se dobro sačuvani naturalistički likovi životinja (konji, jeleni, bikovi, krave, medvjedi, bizoni i dr.) simbolično-magičnog značenja, koji predstavljaju najvrjednija ostvarenja paleolitske umjetnosti. Godine 1979. Lascaux je dodan na UNESCOv popis mjesta svjetske baštine u Europi zajedno s drugim prapovijesnim nalazištima u dolini rijeke Vézère.

Link za virtualnu turneju po špilji Lascaux

Tlocrt špilje pokazuje začuđujuću sličnost tog prostora čovjekova života s unutarnjim organima ljudskog tijela (utroba, krvotok). Ulaz u špilju u Lascauxu je mračni prolaz kroz koji se čovjek provlači osjećajući ga čitavim svojim tijelom, opipom, tj. taktilno, ali ne gledanjem. Daleki, teško pristupačni dijelovi špilje služili su kao svetišta i ona su oslikana.

 Na stropu špilje naslikane su različite životinje. Oslikana je cijela površina stropa, ali tako da između pojedinih likova nema međusobnog odnosa. Oni se kreću u različitim smjerovima, nalaze se u različitim položajima, slikani su jedan iznad drugoga ili čak jedni preko drugih (konglomerat). Ne postoji nikakva prostorna organizacija podloge, već samo niz individualno shvaćenih tijela oblikovanih velikim obojenim površinama s tamnim obrisima.

Slikar, iskonski umjetnik, je po nagonu ostavio veliko djelo o kojemu se ne može govoriti kao o primitivnoj umjetnosti, već jednostavno o izvornoj umjetnosti, u svoj njezinoj ljepoti. Neke slike nam se mogu činiti manje “estetskima”, ali nisu zato manje osobiti. Nastali iz nekog mističnog obreda, oni nam svjedoče o čovjeku koji nam i nije tako stran kao što držimo za vrijeme koje nas razdvaja.

Advertisements

6 comments

  1. Doughnut · · Reply

    Koja glupost, uspoređivati pračovjeka i modernog čovjeka, još pogotovo u smislu likovnosti. Pračovjeku je životinja sve, oni su ih čak smatrali nekom vrstom božanstva, dok su umjetnike 19. i 20. st zanimale mehaničnost, futurizam i izvođenje novih oblika i umjetnosti. Gluplji članak nisam dugo vidjela, a svakodnevno naletim načlanak Zrinke K.
    Bilježim se sa štovanjem.

    Like

    1. Da ste pomno pročitali moj post shvatili bi da nisam ništa drugačije napisala nego Vi. Nitko ovdje nije uspoređivao pračovjeka sa modernim čovjekom što se tiče slikovnosti nego da su isti preciznije prikazivali način hodanja četveronožnih životinja od umjetnika iz 19. i 20. stoljeća. Uspoređivati mene sa dotičnom Z.K. je super uvredljivo. Ako Vas zanima više o onome što sam pisala gore, evo Vam studija pa pročitajte Cavemen Were Better at Depicting Quadruped Walking than Modern Artists: Erroneous Walking Illustrations in the Fine Arts from Prehistory to Today http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0049786

      Like

      1. Doughnut · ·

        Naravno da sam pomno pročitala.
        Vaš senzacionalistički naslov glasi ”PEĆINSKI LJUDI SU BOLJE CRTALI ŽIVOTINJE NEGO UMJETNICI DANAS” i to je, kako ste Vi kao novinarka napisali ”super uvredljivo” za nas umjetnike. Ja bih se, naravno, bolje izrazila, ali kad već razgovaram sa tzv. novinarkom ili kako god Vi sami sebe oslovljavate, moram koristiti Vaš ograničeni vokabular.
        Srdačan pozdrav i ugodan dan Vam želim, i da ubuduće privlačite pozornost na svoje tekstove dobrim sadržajem, umjesto jeftinim trikovima kakav je Vaš naslov.

        Like

  2. Naslov je istinit, oni su naime stvarno crtali životinje bolje tj preciznije nego umjetnici danas. Ako je to super uvredljivo za Vas umjetnicu onda Vas žalim. Umjesto da uživate u virtualnoj šetnji po špilji te da se divite toj umjetnosti Vi se izdižete iznad njih, da mi je znati po čemu? Ništa drugo nego egocentrizam. Da sam na Vašem mjestu ja bi poradila na sebi. Za vašu informaciju i ja sam umjetnik i oduševljena sam pećinskim radovima. Blog pišem za sebe i samo za sebe, isti nije profitabilan i pišem ga za zabavu. Koristim javno svoj FB profil i ne skrivam se iza smiješnih nickova kakav je Vaš. Ostavite Vaš FB profil da znam sa kime razgovaram, ja nisam došla na Vaš profil ili umanjivala Vašu umjetnost (koju niste ni pokazali), nego ste Vi došli ovamo pod sakrivenim nickom bez linka, sa jasnom namjerom. Od Vaše umjetnosti vidim samo umjetnost vrijeđanja. Ne sviđa Vam se ne čitajte, simple

    Liked by 1 person

    1. Doughnut · · Reply

      Ja da umanjujem vrijednost spiljskog slikarstva? Gdje ste to vidjeli? Molim Vas, navedite mi točno gdje sam to rekla, i ja ću se ispričati. Ne Vama, već pračovijeku. Ili praženi. Jer sam stvarno fan njihovih radova. A što se tiče Vašeg teksta, na njega sam naletjela slučajno, majka mi je ostavila otvoren tab i morala sam vidjeti što se krije iza ovakvog naslova. Vama savjetujem da ubuduće bolje pročitate tekstove koje uzimate za izvor, pošto je tekst sa linka izrazito inteligentno napisan. A Vama je dosta toga promaklo. Prvenstveno, napisali ste tekst u tonu srednjoškolskog udžbenika, pričali ste samo o Altamiri, niste se ni dotakli drugog dijela naslova. I da Vam kažem, u tekstu ste napisali umjetnici 19. i 20. st., a ovdje pišete ”umjetnici danas”. Vi znate da smo u 21. stoljeću? A što se tiče mog facebook profila, nemam potrebu davati Vam ga, jer ja Vaš nisam niti posjetila, niti kanim. Jednostavno ću majci dati neke bolje izvore znanja, pošto ovo što ste napisali već može pročitati u udžbeniku J. Damjanov.
      I uvjeravam Vas, neću više čitati Vaše tekstove, ovo je bila kobna uvreda za moju inteligenciju.
      Srdačno.

      Like

      1. HAHAHAHA, a jeste me nasmijali. Svoju inteligenciju ste upravo pokazali. 😛
        Znate li da je valjanje u blatu bolje od Prozaca? Preporučujem 😀

        PS: Meni ništa nije promaklo, napisala sam kako sam htjela i mali savjet, ne otvarajte tabove koje mama ostavlja

        Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: